10 rad pro hubnutí, na které se OPRAVDU často zapomíná …

V jednom z „prestižních periodik“, která publikují také články o hubnutí a životním stylu, bylo uvedeno: „V záplavě rad, jak zhubnout, se dá snadno ztratit. Připomeňme si nejdůležitější zásady, na které často zapomínají i sami odborníci.“

 

Nechtěl bych se tedy setkat s „odborníkem“ takového formátu. Slibujeme také, že na našich stránkách na ně nenarazíte. A jen pro Vaši absolutní jistotu, Vám tato pravidla opakujeme (hrubky, které původní článek obsahoval, jsme opravili). J

„Teprve pravidelnost a dlouhodobost v dodržování přinese viditelné výsledky – a naopak jedno výjimečné porušení pravidel nebude znamenat katastrofu.

1. Hlad

Málo jídla a hladovění neznamená snížení váhy. Často představuje jen podvýživu a psychické strádání, které nevydržíte dlouho. Drastické diety pouze donutí organismus přepnout na úsporný režim a po skončení takového šílenství si vaše tělo pro jistotu uloží úplně každou kalorii, kterou mu poskytnete. Celkový výsledek bude právě opačný. Vážení častěji než jednou týdně je a) nesmysl b) první krok k posedlosti.

2. Pohněte kostrou

Bez pohybu to jde taky, ale bude vám to trvat mnohem déle a víc se natrápíte. A navíc si uškodíte na zdraví a ještě ke všemu si zavřete cestu k dalším pokusům shodit. Stačí dostatečně chodit, případně se hýbat přirozeně – doma, v práci, kdekoliv. Sex je taký dobrý spalovač.

3. Jídlo na noc

I když není důvod jíst naposledy v pět odpoledne, pamatujte, že jídlo snědené na noc nebo v noci se ukládá v podobě tuku mnohem výrazněji. Problém souvisí s produkcí hormonů – ty, které řídí ukládaní tuků v těle, se aktivují právě v nočních hodinách. A vůbec – v noci se má spát. Je dokázáno, že lidé, kteří dostatečně spí, mají menší tendenci k tloustnutí.

4. Sladké jíte i bez čokolády

Mezi jednotlivými druhy cukrů není rozdíl. I sacharidy jsou vlastně pro naše tělo cukry. Pokud se chlubíte, že nejíte sladké, ale zároveň si dopřáváte spousty pečiva a těstovin, žádných cukrů jste se ve skutečnosti nevzdali. Nevěřte také tomu, že by celozrnná varianta u pečiva a těstovin byla z hlediska hubnutí lepší, než obyčejná bílá. Kvůli obsahu vlákniny a výživných látek ano, z hlediska obsažené energie je to úplně stejné, jestli ne horší!

5. Ovoce

Rady odborníků na vyšší konzumaci ovoce a zeleniny je třeba brát jen z poloviny – z té zeleninové. Ovoce má totiž v sobě velkou spoustu cukrů, a z hlediska příjmu energie je tak jedno, že to není bílý cukr (sacharóza), ale ovocný (fruktóza). Jablečná nebo banánová dieta vás překvapí počtem kalorií. Ovoci se sice úplně vyhýbat nemusíme, ale je lepší jeho konzumaci omezit a hlavně přesunout do dopoledních hodin. Na večerní misku broskví nebo hroznového vína ale raději zapomeňte.

6. Co vynechat z jídelníčku?

Velkým rizikem jsou tuky, především ty skryté, které tajně číhají v uzeninách, paštikách. pečivu, sýrech, jogurtech apod. Bez příloh (sacharidů) jde shazování kil sice rychleji, ale také se tak nedá žít dlouho. Bílkoviny mají několik výhod: jednak nám zajistí sytost na dlouhou dobu, jednak pomáhají „zneutralizovat“ cukry, a jednak na jejich trávení potřebujeme tolik energie, že se z nich uloží jen málo.

7. Pravidelnost

Metabolismus nakopne snídaně. Ti, kdo pravidelně snídají, jsou obvykle štíhlejší. Nikde však není psáno, že pravidelnost znamená jíst 5x denně. Svačiny nejsou žádné povinné dogma! Klidně to můžete jist třeba 7x nebo naopak jen 3x denně. Podstatná je právě ta pravidelnost, samozřejmě i velikost porcí, a především celkový kalorický příjem.

8. Spánek

Spánek usnadňuje odbourávání tuků, ale to ještě není všechno. Lidé, kteří trpí permanentním nedostatkem spánku, mají potřebu nahrazovat chybějící energii vyšším přísunem potravy. Nevyspalí tedy budete víc trpět hladem, a přesto se budete víc cpát. Přitom vám ale bude chybět energie na pohyb – takže začarovaný kruh jako vyšitý!

9. Pití

Dodržování pitného režimu slýcháme pořád. Dokonce víme, že nejlepší je čistá voda. Pokud příjem tekutin doháníme limonádami a kolami nebo pivem, často vypijeme víc, než sníme – aspoň podle množství energie. Pozor na to, také některé ochucené kávy a alkoholické nápoje mají více než pět set kalorií. Velkou zradou jsou ovocné džusy, a to i ty, které nesou označení „bez přidaného cukru“. Jde o koncentrované šťávy z ovoce – a to je plné cukrů. Navíc tekuté kalorie nezasytí, takže po nich budete mít stejně hlad. O energetické vydatnosti alkoholu snad není ani potřeba mluvit. Co však málokdo ví, je fakt, že ještě ke všemu blokuje spalování.

10. Rozum do hrsti

Nezapomeňte také, že hubnutí se v poslední době stalo výnosným byznysem. Ne každý, kdo se prohlašuje za „dietologa“ nebo „nutriční poradkyni“ má za sebou víc, než třítýdenní kurs. Při zbavování se kil žádné zázraky neexistují, ale ani neplatí pro všechny stejný mustr. Kromě jediného: celkové energetické bilance. Tuku se zbavujeme jen tehdy, když výdej převažuje