Vědci otočili: Tuk není nejhorší, víc škodí pečivo

Bojíte se tuku? (Už zase) nemusíte. Jsou horší věci, co vás připraví o zdraví a nakonec mohou i zabít. Třeba rohlík… Hlavně žádný tuk! Lidé se v poslední době naučili vnímat živočišné tuky jako arcinepřítele štíhlosti, a dokonce i zdraví. Možná je ale všechno jinak.

Bílá je špatná: cukr i mouka

„Po čtyřech desetiletích doporučování omezení příjmu nasycených tuků z másla, smetany a masa máme paradoxně mnohem více onemocnění srdce a cév,“ varuje britský kardiolog Aseem Malhotra. Před lety bylo odborným receptem na zdravé zhubnutí maso. Vynechejte přílohy, radili lékaři. Pak přišel obrat. Chcete-li být štíhlí a fit, zahoďte maso a živte se sacharidy se zeleninou. A teď jsme opět na políčku jedna: ukazuje se, že nejškodlivější je strava chudá na tuky a velmi bohatá na sacharidy. Doporučujeme: Rodinný jídelníček od expertky: Český, ale zdravější

Podle britských vědců je pro srdce a cévy nejdůležitější snížit příjem jednoduchých cukrů. Nezdravé jsou hlavně potraviny z bílé mouky (pečivo) a rafinovaného (bílého) cukru.

Po čem stoupá cholesterol?

Při vysokém příjmu sacharidů a omezeném příjmu tuků se totiž v těle výrazně zvýší hladina nebezpečného cholesterolu LDL s nízkou hustotou, zatímco hladina prospěšného cholesterolu HDL s vysokou hustotou klesne.

Tento stav škodí srdci i cévám a lékaři ho stále častěji řeší nasazováním léků na snižování tuků v krvi, tzv. statinů. Jenže už před časem mnohé odborné hlasy varovaly, že za epidemií obezity může obecný příklon k cereáliím, pečivu a vynechávání masa.

„Dříve se soudilo, že zvýšenou hladinu tuků v krvi způsobuje příjem nasycených tuků ve stravě. Moderní vědecké průzkumy ale prokázaly, že viníky zvýšené hladiny tuků v krvi jsou rafinované sacharidy a jednoduché cukry,“ upozorňuje profesor David Haslam z britského Národního obezitologického fóra.

Co tedy máme jíst?

Naopak při sníženém příjmu sacharidů a umírněné konzumaci tuků se hladina HDL zvýší a hladina LDL sníží.

„Současné výzkumy vůbec neprokazují žádný vztah mezi příjmem nasycených tuků a rizikem kardiovaskulárních chorob, přičemž nasycené tuky mají naopak ochranný účinek,“ potvrzuje doktor Malhotra.

Ideální je pak středomořská kuchyně, kde se sacharidy přijímají v podobě celozrnných obilovin a tvoří jen menší část denního energetického příjmu, zatímco jsou ve stravě bohatě zastoupeny bílkoviny z ryb a mořských plodů, drůbeže a libového masa. Středomořská strava je ale také bohatší na tuky z ořechů, olejů a másla.