Zdravý jídelníček na míru

hledáte jídelníček, případně i pohybový plán přímo pro vás? Přesně odpovídající vašim tělesným parametrům a vaší fyzické zátěži? Vytvořte si svůj klientský účet a vyzkoušejte si jak může být cesta ke zdravému životnímu stylu jednoduchá! Přinášíme řdu zjednodušení a vylepšení, které pomáhají i těm, u kterých už mnoho pokusů selhalo.

Co je u potravin důležité a na co je potřeba dát si pro dodržení zásad zdravé výživy pozor? Co všechno má vliv při výběru potravin, jaké jsou základní nutrienty a jak ovlivňují zdraví člověka?

Vyzkoušejte jak jednoduše lze ve spojení s účtem v aplikaci OPTIMÁLNÍ SVĚT nejen monitorovat váš pohyb, ale také získat přehled o tom, jaký má vliv na celkovou energetickou bilanci ve vztahu ke zdravému jídelníčku. JEDNODUŠŠÍ UŽ TO NEBUDE!

Registrujte se a získejte jídelníček na míru

Jídelníček = Co jíst?  Jak jíst?  Kolik jíst? 

Jsou toto otázky, které vás zajímají a na které sice najdete spoustu teoretických odpovědí, ale stále pochybujete a nevíte kdo by přímo vám poradil jak optimálně sestavit jídelníček, ukázal vám co je špatně na vašich aktuálních stravovacích návycích, co změnit aby byl váš energetický příjem v rovnováze s výdejem?

Právě proto je zde aplikace OPTIMÁLNÍ SVĚT, ve které v programu OPTIMUM získáte vzorový individuální jídelníček, sestavený individuálně přesně pro Vás podle vstupních parametrů, které zadáte v registraci.

Vyhodnocení energetického příjmu a výdeje za den

Vyhodnocení energetického příjmu a výdeje za den

Systém Vás tak zábavnou formou povede a pomocí jednoduchých ukazatelů vás bude učit jak správně složit jídelníček tak aby byly optimálně zastoupeny všechny nutrienty.

barvení vhodnosti potravin dle vhodnosti pro hubnutí

Zdravé potraviny vhodné pro hubnutí poznáte v aplikaci velmi jednoduše pomocí barev „semaforu“, tedy zelené jako vhodné pro zdraví a hubnutí, které by měly tvořit většinovou část jídelníčku. Oranžové potraviny by měly být jako středně vhodné zastoupené méně a červené „nezdravé“ potraviny by měly být v jídelníčku zastoupeny co nejméně. Vše tedy maximálně jednoduché, za týden víte co byste jíst měli a co by bylo vhodné omezit.

Na výběru naší potravy se však podílí celá řada vlivů:   

  • kultura a tradice

  • rodina

  • dostupnost potravin a finance

  • individuální zvyklosti, pozitivní asociace

  • reklama a média

  • chuť, oblíbenost a neoblíbenost potravin

  • věk

  • zdravotní vlivy a snaha o udržování hmotnosti.

Jistě bychom nalezli celou řadu dalších vlivů, které se projeví na naší volbě potravy (teplotní vlivy, sociální interakce a další).

Co jsou základní nutrienty a k čemu je potřebujeme?

Základním smyslem konzumace jídla je získávání dostatečného množství energie a stavebních látek pro udržení života.

Energii nám poskytují chemické sloučeniny, které nazýváme nutrienty.

Existuje celkem šest základních nutrientů – sacharidy, tuky (lipidy), bílkoviny (proteiny), vitamíny, minerální látky a voda. Některé potraviny, jako je například celozrnný chléb, obsahují všechny nutrienty. V jiných, jako je olej, může být obsažený třeba jen jeden (tuky).

První tři nutrienty, které slouží zejména jako zdroj energie a materiál pro obnovu buněk, jsou sacharidy, tuky a bílkoviny. Další dva nutrienty jsou vitamíny a minerální látky, které nám neposkytují žádnou energii, ale slouží zejména k regulaci buněčného metabolizmu. Poslední nutrient, voda, funguje zejména jako základní médium biochemických reakcí.

 

Tato tabulka je jen ukázková – určitě se vám podaří hezčí, mohly by být i pohyblivé – pokud máte takovou databázi k dispozici – napr. Brambora se loupe, potom vaří a nakonec je na talíři nebo těsto na chleba a pak se upeče, máslo se krájí a maže na chleba…

Šest základních prvků výživy

  • Sacharidy  

  • Tuky  

  • Bílkoviny  

  • Vitamíny  

  • Minerální látky a stopové prvky  

  • Voda  

 Nutrienty a jejich hlavní funkce v těle

nutrienty a zdravá strava

Sacharidy – cukry

Do této skupiny patří jednoduché cukry a škroby, které nám přinesou v jednom gramu přibližně 16,7 kJ, ale také vláknina, která obsahuje jen minimum využitelné energie. Vláknina je součástí rostlinné stravy a je pro lidský trávicí trakt nestravitelná nebo stravitelná pouze částečně. Sacharidy jsou hlavním zdrojem energie pro náš organizmus, zejména pro náš mozek a také pro svaly při tělesné zátěži. Ve stravě jsou bohatě zastoupené například v obilovinách, zelenině a luštěninách. Ovoce je dobrým zdrojem zejména jednoduchých cukrů a vlákniny.

Bílkoviny

V organizmu jsou využívány zejména pro obnovu buněk, jako součást enzymů nebo hormonů. Jsou také významnou součástí imunitního systému. Bílkoviny nám poskytnou zhruba stejné množství energie na gram látky. V živočišné potravě jsou obsažené například ve vejcích, mase nebo mléce, v rostlinné stravě je najdeme v luštěninách, semenech rostlin, ořechách a cereáliích. Za nejkvalitnější zdroje bílkovin ve stravě považujeme tvaroh a vaječný bílek.

Tuky

Ve srovnání se sacharidy i bílkovinami nám poskytují na gram nutrientu zhruba dvojnásobné množství energie (37,8 kJ). Tuky jsou v organizmu využívány jako zdroj energie zejména v období odpočinku, hladovění nebo při fyzické aktivitě nízké až střední intenzity. Lipidy obsažené v živočišném tuku mají obvykle tuhou formu, protože obsahují převážně nasycené mastné kyseliny (máslo, sádlo). Rostlinné oleje mají tekutou podobu, protože obsahují zejména nenasycené mastné kyseliny (řepkový, slunečnicový nebo olivový olej).

Vitamíny

Vitamíny jsou pro naše tělo nezbytné pouze v malém množství. Podle své rozpustnosti se rozdělují na vitamínyrozpustné ve vodě a v tucích.

Vitamíny rozpustné v tucích mohou být poměrně ve velkém množství uschovány v organizmu a jejich denní příjem tedy není nutný. Avšak při jejich vyšším příjmu hrozí vysoké riziko předávkování a toxického působení.

Vitamíny rozpustné ve vodě jsou naopak v organizmu uskladněny jen v malém množství. Abychom předešli jejich nedostatku, musí být ve stravě obsaženy denně. Ve srovnání s vitamíny rozpustnými v tucích je u nich však menší riziko předávkování. Některé z nich ale mohou být také ve vysokých dávkách pro organizmus škodlivé.

Vitamíny hrají nezastupitelnou roli v obnově struktury kostí a svalové tkáně, krvetvorbě a také při podpoře imunitního systému.

Minerální látky a stopové prvky

Ačkoliv nejsou stejně jako vitamíny nositeli energie, jsou minerální látky a stopové prvky zcela nezbytnou složkou naší stravy. Minerální látky v podobě solí vnášejí do našeho těla potřebné biogenní i stopové prvky, podmiňují stálý osmotický tlak v tělesných tekutinách, regulují, aktivují a kontrolují metabolické pochody a jsou důležité i pro vedení nervových vzruchů. Uplatňují se také jako aktivátory nebo součásti hormonů a enzymů.

Mezi minerální látky řadíme ty prvky, jejichž denní potřeba je 100 miligramů nebo vyšší.

U stopových prvků je jejich požadované množství nižší než 100 mg na den.

Dostatečný příjem minerálních látek a stopových prvků nám zabezpečí konzumace běžného množství pestré stravy.

Voda

Voda je základním rozpouštědlem a nosičem látek mezi buňkami a tkáněmi. Uplatňuje se při přenosu nervových vzruchů, při svalovém stahu a vylučování odpadních produktů. Rovněž slouží k udržení stálé tělesné teploty.Konzumujeme ji v její základní podobě i jako přirozenou součást stravy; dobrými zdroji jsou ovoce a zelenina, ale například i polévky.

Registrujte se a získejte jídelníček na míru